Resa i Sverige

När man är ute och reser i Sverige är det oftast enklast att åka buss eller tåg. I vilket fall som helst blir det för det mesta billigast. Visserligen kan man resa ganska billigt om man har en bensinsnål bil, men om man är ensam är det i alla fall så att man reser billigast med andra transportmedel. Om man är några stycken i bilen som kan dela på kostnaden för färdsättet kanske man kan få ner priset så man kan matcha bussbiljetten. Det som är en stor fördel när man reser med buss är att man inte behöver sitta och köra själv. Det tycker jag är det bästa med att åka buss. Man kan lugnt sätta sig ned med en bra bok och bara vila och låta busschauffören göra jobbet. Om man är fler som åker bil tillsammans kan man turas om att köra, men det är i alla fall en stress att veta att man snart skall byta av och sätta sig vid ratten.
Om man väljer att åka tåg kan man många gånger åka nattåg och det är himla härligt. Tänk att bara få krypa ned i en skön slaf och när man vaknar upp är man framme. Det är otroligt skönt att vakna upp och vara utvilad. Då kan man direkt börja utforska den stad man skall semestra i. Jag kommer ihåg när jag skulle besöka Helsingborg. Det är egentligen en väldigt lång resa eftersom jag bor i Norrland. Om jag skulle ha behövt köra bil skulle jag varit helt utsliten när jag kom fram. Nu åkte jag istället tåg och när jag kom fram var det bara att börja kolla efter sevärdheter. Jag åkte så klart direkt ut till Sofiero slott och det var en otrolig upplevelse. Om ni är i närheten av Helsingborg vid den tidpunkt då Rhododendron blommar skall ni definitivt besöka Sofieros slottspark. Här är fantastiskt vid den tidpunkten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0