Köpenhamn

Nu har jag hittat ett resmål som verkligen är en trevlig stad att besöka under en weekend. Det skulle också vara fullt möjligt att ha mycket att göra där även om man skulle stanna en vecka eller två. Jag talar om Köpenhamn som verkligen är en härlig huvudstad. Om man funderar över att göra en liten tripp till kontinenten men inte vill resa för långt passar Köpenhamn verkligen bra. Jag reste dit förra helgen och jag fick verkligen en trevlig helg. Om man vill ut och dansa eller om man vill få en god bit mat så finns hur mycket som helst att välja mellan. Jag spenderade bägge mina kvällar nere vid Nyhavn. Där finns många vackra hus vid hamnkanten och någon berättade för mig att H C Andersen faktiskt bott i ett av de husen. Det var så trevligt att sitta där på kvällarna och jag hade också tur med vädret.
På dagarna besökte jag slott, parker och muséer. Jag är kulturellt intresserad och det finns två slott i Köpenhamn som man bör besöka. Det ena är Amalienborg och det är här drottningen bor. Kl 12 varje dag är det vaktbyte och det var trevligt att se. Det andra slottet heter Rosenborg och det var mycket vackert. Det var också mycket trevligt att vandra i slottsparken.
Jag måste verkligen rekommendera en tripp till Köpenhamn och om man har tid kan man besöka Christiania. För oss lite äldre är denna stadsdel förknippad med hippies och mängder av narkotika. Idag är Christiania mycket lugnare än det var på 1970-talet men denna stadsdel har ändå ett visst mått av fristyre. Den demokratiskt utsedda styrelsen har på senare tid förbjudit alla tyngre droger och det är ju bra. Här behöver man heller inte vara rätt för trafiken för alla bilar är också förbjudna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0